För att nå fram idag krävs en annan typ av text jämfört med för 20 år sedan. Det är också så att effekten som uppnås hos mottagaren är olika hos olika mottagare.
Ethos Pathos Logos
Men genom att motivera till vidare handling genom en blandning av fakta som inger förtroende och innehåll som motverkar negativa känslor istället väcker positiva känslor kan man ändå nå fram och få texten att uppnå sitt syfte. Eller som grekerna skulle ha sagt. Ethos, pathos och logos.
Vad syftet är beror naturligtvis på vilken typ av text det är. Syftet med en platsansökan är vanligtvis att få komma på en intervju medan syftet med en webbannons kanske är att locka till klick.
AIDA
För att uppnå detta bör man först och främst väcka en uppmärksamhet t.ex. genom att låta verben komma tidigt i texten och se till att man sätter läsaren i fokus istället för sig själv vilket skapar ett intresse och väcker en önskan. Det är också viktigt att texten har en tydlig struktur och avslutas med en tydlig uppmaning. Allt enligt AIDA-principen (Attention Interest Desire Action).
Tipsen kommer från Anna hass språkkonsult i svenska och hennes session på webcoast 2012 om att skriva säljande texter.
Jag är med och tävlar om Bineros grymma “surfplatta